Vem står för vad?

Om ett fel uppstår i din lägenhet, är det viktig att veta vad du själv måste betala och vad föreningen står för. Här är en sammanställning av de vanligaste åtgärderna gällande för bostadsrätter. För hyresrätter, se text längst ner på sidan.

Bostadsrättsinnehavare:

Vid mindre problem kan du ringa Fastighetsägarna på tel: 08-617 76 00, mån-tors 07:00-16:00, fredag 07:00-15:00. Var medveten om att du som bostadsrättsägare kommer bli debiterad för arbete i din lägenhet som ligger på medlems ansvar. Vid akuta fel som översvämning eller annan fara, ring Fastighetsägarnas jourtelefon på, tel. 08-657 64 50.

Elektriska installationer

Brf:s ansvar              Medlems ansvar

 
Strömbrytare                                  Medlems ansvar 
Vägguttag/takkontakter                                  Medlems ansvar 
Elledningar                                  Medlems ansvar  
Ringklocka                                  Medlems ansvar 
Elspis                                  Medlems ansvar 
Kylskåp                                  Medlems ansvar 
Frysskåp                                  Medlems ansvar 
Diskmaskin                                  Medlems ansvar 
Byte av säkringar                                  Medlems ansvar 

VVS-installationer

  
WC övrigt                                  Medlems ansvar 
WC packningar och ventiler                                  Medlems ansvar        
Tvättställ                                  Medlems ansvar 
Tvättställ bottenventil                                  Medlems ansvar       
Badkar                                  Medlems ansvar 
Blandare, underhåll                                  Medlems ansvar 
Blandare, utbyte                                  Medlems ansvar 
Dusch                                  Medlems ansvar 
Vattenlås, underhåll                                  Medlems ansvar      
Ventliationsdon, springventil,
underhåll
                                  Medlems ansvar    
Rensning vattenlås och golvbrunn                                  Medlems ansvar       
Normal rengöring av
vattenlås/golvbrunn
                                  Medlems ansvar 
Värmesystem, underhållBrf:s ansvar        
Byte/målning/trasig radiator                                  Medlems ansvar 

Övrigt

        
Låscylinder                                   Medlems ansvar 
Handtag                                   Medlems ansvar 
Låskista                                   Medlems ansvar 
Ringklocka                                   Medlems ansvar 
Slutbleck                                   Medlems ansvar 
Brevinkast                                   Medlems ansvar 
Tätningslist                                   Medlems ansvar 
Sanering av ohyra                                   Medlems ansvar 
Balkong, målning balkongtak,
sida/skärm
Brf:s ansvar        
Ytterdörr                                   Medlems ansvar 
Ytterdörr, ytskikt mot trapphusBrf:s ansvar        
Fönsterglas                                    Medlems ansvar 
Fönster/balkong yttre målning
(ej mellan- eller insida)
Brf:s ansvar          
Fönster/balkong karm, båge tröskel                                   Medlems ansvar      
Väggar och tak                                   Medlems ansvar 
Golv                                   Medlems ansvar 

Hyresgäst: 

Som hyresgäst har du ett generellt ansvar att hålla lägenhetens inredning i gott skick eftersom lägenheten är hyrd. Vid problem ring Fastighetsägarna som sköter vår fastighetsskötsel. Kontaktuppgifter till Fastighetsägarna är:

Kundservice för felanmälan och övriga frågor: 08-617 76 00
Mån-tors 07:00-16:00
Fredag 07:00-15:00

kundservice@fastighetsagarna.se

Uppge att du är hyresgäst, var du bor, samt vad som är problemet. Observera att du som hyresgäst även kan hållas ansvarig för inredning m.m. som gått sönder om skadan bedöms ha uppkommit utöver normalt slitage.